TOPlist

Základní škola Žižkov, Kremnická 98, Kutná Hora, 284 01, tel.: 327 512 175, fax: 327 512 028

Bez povoleného JavaScriptu není tento web plně funkční!

Inspirativní návštěva v holandské škole

  • Jana Nedvědová

Díky programu Erasmus+ se pět pedagogů naší školy mohlo zúčastnit inspirativní návštěvy v Lorentz Lyceum a International Rivers school v holandském Arnhemu. Cestovali jsme v rámci programu Green Erasmus vlakem a nutno říct, že to bylo velmi dobrodružné. Cesta tam se kvůli likvidaci letecké bomby na trati protáhla o dvě hodiny, při cestě zpět jsme pak hodiny zpoždění ani raději nepočítali, protože kvůli stávce holandských železničářů a dalšímu zpoždění vlivem počasí bylo neustále nutno měnit trasu a improvizovat. Co napsat o škole Lorentz Lyceum?

Vystihují ji slova moderní, krásná, prostorná, rozhodně na nás udělala velmi pozitivní dojem. Budova je úplně nová, architekti vzali v potaz návrhy a přání samotných učitelů, kteří měli možnost se na koncepci nové budovy podílet. Je velmi vzdušná, většina stěn je prosklená, ale zároveň jsou všechny třídy zvukotěsné, takže pokud jsou dveře zavřené, není výuka aktivitou nebo pohybem na chodbách absolutně rušena. Věkově jsou zde studenti mezi 11/12 až 18 lety.  Holandský systém vzdělávání je v mnohém odlišný od našeho. Povinná školní docházka začíná ve 4 letech a první stupeň (tedy obdoba naší základní školy) je do 11 let. Tyto děti vzdělává sesterská škola Rivers International school. Během této doby jsou děti několikrát ročně testovány a na základě výsledků těchto testů jsou pak ve 12 letech rozřazeny do tří úrovní s různě náročnými výstupy, ale také podle předpokladů k dalšímu studiu. Pouze studenti zařazeni do nejlepší úrovně zakončují studium středního stupně zkouškou, která je opravňuje ke studiu na vysoké škole. Na Lorentz Lyceu jsou studenti nejvyšší (nejlepší) a střední úrovně. Třídy jsou v počtu 26-32 žáků, přičemž ani na jazyky nejsou rozdělené na menší skupiny. Práci učitelům usnadňuje fakt, že se vždy jedná o děti s podobnou úrovní a potenciálem, vykazujícími velkou motivaci ke studiu. Studenti mají totiž jen 4 známkované zkoušky/testy za školní rok (vždy jednou za čtvrtletí, a to ze všech předmětů v rámci jednoho testového týdne). Tyto testy představují jejich jediné šance uspět a dokázat, že mohou postoupit do dalšího ročníku. Přístup učitelů je mnohdy velmi striktní. Do online systému (obdoba našeho Edupage) se zaznamenává nejen docházka, ale pro každou hodinu i chování žáka, zapomínání pomůcek, nebo vypracování domácích úkolů.

Výuka na Lorentz Lyceu probíhá u studentů nejvyšší úrovně převážně v angličtině, u studentů střední úrovně je to 50% holandštiny a 50% angličtiny. Specifickou skupinou jsou studenti zařazeni do programu OPUS (highly gifted students). Jedná se o výjimečně nadané žáky, z nichž někteří přeskočili ročník nebo i více ročníků, takže je to věkově smíšená skupina. Měli jsme možnost být na jejich hodině angličtiny, a jak potvrdili i samotní vyučující, práce s těmito studenty vyžaduje velmi individuální přístup a rozhodně není jednoduchá. Nejsou početní, cca 11 žáků, nicméně jsou velmi kreativní, spontánní, s neustálou potřebou komentovat a pokládat otázky, takže nemá smysl je spoutávat pokyny a příkazy, spíše zadat práci a respektovat, že každý žák volí svou vlastní cestu k jejímu vypracování.

Zajímala nás především výuka cizích jazyků, protože úroveň komunikace zejména v angličtině, je u holandských studentů velmi vysoká. S výukou angličtiny se začíná již ve 4 letech (tedy v jejich 1. třídě), na Lorentz Lyceu mají 3 hodiny AJ za týden. Z každé hodiny mají studenti domácí úkol, který musí vypracovat, a další hodina začíná jeho kontrolou. Povinnou výbavou každého studenta je laptop. Pokud si student nemůže dovolit vlastní, je mu zapůjčen školní. Na laptopech dělají cvičení, procvičují nebo hrají edukativní hry (Kahoot.com, Blooket.com, Joinmyquiz.com, apod). Použití mobilních telefonů je v hodinách zakázáno. Práce v hodinách je obdobná jako u nás, pracují s videem, poslechy, dělají cvičení z učebnice. Významný rozdíl je v tom, že jsou zvyklí na téměř 100 % komunikaci v angličtině, a to i mezi sebou. Jejich výhodou je i skutečnost, že v rámci povinné dramatické výchovy zkoušejí a hrají představení v angličtině, což je výrazně posouvá.

Pokud jde o výuku druhého cizího jazyka, povinná je francouzština, s níž začínají právě ve 12 letech, tedy v prvním ročníku na lyceu. Ve třetím ročníku přibírají studenti nejlepší úrovně španělštinu, studenti střední úrovně němčinu. Časová dotace u druhého cizího jazyka jsou 2 hodiny za týden, přičemž vyučovací hodina trvá vždy 60 minut. Nutno říct, že se rozhodně neflákají a v polovině listopadu měli žáci za sebou polovinu učebnice francouzštiny. Je běžné, že knihu dokončí před koncem školního roku a do konce roku pak opakují. 

Naše návštěva se nezaměřovala pouze na získání inspirace do výuky, ale také na oblast wellbeingu, což v ideálním případě znamená nastavení atmosféry pohody po všech stránkách. Učitelé mohou svou energii věnovat žákům a procesu učení, žáci se cítí dobře a zažívají radost z učení a zájem o své vzdělávání, včetně mírného motivačního stresu. Na Lorentz Lyceu se této otázce intenzivně věnují. Žáci mají k dispozici koordinátory, kteří v případě problémů hledají s žákem řešení. Učitelé se mohou na tyto koordinátory také obrátit, a jestliže žák v hodině vykazuje chování, které výuku ruší, je z hodiny vykázán a odveden k jednomu z koordinátorů. K pohodě žáků se snaží přispívat i třídní učitel, což je osoba, k níž má žák ve škole vždy nejblíže. Na rozdíl od našeho systému se třídní učitel každý rok mění. Vycházejí z předpokladu, že ne všichni učitelé mají stejné předpoklady jednat s různě starými žáky.  Proto učitelé, kterým vyhovuje kontakt a péče spíše o mladší studenty, zůstávají jako třídní v nižších ročnících a naopak. K vytvoření pohodové atmosféry přistupují skoro až vědecky. Podle statistik vypozorovali, že listopad je měsíc, kdy jsou učitelé i žáci nejvíce v depresích, a proto na tento měsíc naplánovali řadu akcí, které mají tento trend zvrátit. Patří k nim třeba turnaj ve stolním tenise (mezi studenty i učiteli), wacky Wednesday - den, kdy se učitelé i žáci mohou obléknout do crazy oblečení/kostýmů, nebo třeba speciální hra bingo zaměřená na poznání kolegů. Organizují také mezi sebou workshopy a mimopracovní setkání. K dobré atmosféře určitě přispívá celková dispozice budovy školy, kde žáci i učitelé mají dostatek prostoru k trávení společných chvil, ale i soukromí a klid na práci. V neposlední řadě je velkou úlevou, že k provádění dohledu na chodbách o přestávkách mají stážisty, studenty místní security school.            

Návštěva v Lorentz Lyceu byla velmi přínosná a také velmi příjemná. Setkaly jsme se s velmi milým a vstřícným přístupem nejen u všech učitelů, jejichž hodiny jsem navštívily, ale také u vedení školy, které nás přijalo a ochotně odpovídalo na naše dotazy. Zejména bychom rády vyzdvihly práci Erasmus koordinátorky a naší hlavní kontaktní osoby Yolinde De Graaff, která nám program připravila. Naše studenty pak může potěšit fakt, že na květen tohoto školního roku je plánován společný projekt při jejich návštěvě v ČR. Mgr. Hana Votavová 

Evropské strukturální a investiční fondy, Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání